Op 17 juli 2025 zijn de geregionaliseerde emissiedata naar lucht voor de jaren 1990-2023 gepubliceerd. Daarnaast zijn zowel de nationale als de geregionaliseerde emissies naar water over 1990-2023 gepubliceerd. Hiermee is de dataset 1990-2023 compleet.

Methodeverandering geeft nieuw beeld van emissies uit recreatievaart

De emissieverdeling voor recreatievaart is nu, net als voor binnenvaart, gebaseerd op de werkelijke positie en snelheid van schepen. Deze is afgeleid uit AIS Automatic Identification System (Automatic Identification System ) data, ofwel Automatic Identification System data. Dit is informatie die schepen verzenden en ontvangen om hun positie, koers, snelheid en andere scheepsgegevens uit te wisselen. De AIS data zijn beschikbaar gesteld door Rijkswaterstaat en bewerkt door TNO Toegepast Natuurwetenschappelijk Onderzoek (Toegepast Natuurwetenschappelijk Onderzoek ). Eerder werden voor de verdeling ligplaatsen in jachthavens en telgegevens op vaarwegen gebruikt. Deze data waren inmiddels (sterk) verouderd.

Emissies en locaties asfaltcentrales toegevoegd aan Emissieregistratie

Omdat asfaltcentrales niet verplicht zijn een rapportage onder de EPRTR in te vullen bevatte de Emissieregistratie tot nu toe geen emissies van deze bedrijven. Er is een generieke methode ontwikkeld om toch nationaal totale emissies uit asfaltcentrales te berekenen. Deze emissies zijn vanaf deze reeks in de Emissieregistratie opgenomen. Hierbij is gebruik gemaakt van US-EPA-emissiefactoren. De exacte locaties van de asfaltcentrales worden gebruikt om deze emissies ruimtelijk te verdelen. Omdat er geen bedrijfsspecifieke informatie beschikbaar is over de hoeveelheid emissie per centrale wordt de totale hoeveelheid emissie van een stof door asfaltcentrales in Nederland nu evenredig verdeeld naar alle centrales. Momenteel wordt er gewerkt aan een meer bedrijfsspecifieke benadering.

Dioxine emissie van SUEZ ReEnergy in 2023 aangepast

Er was een fout geconstateerd bij de dioxine-emissie van het bedrijf SUEZ-ReEnergy waardoor de emissie in 2023 een factor 1000 te hoog was. De dioxine uitstoot van dit bedrijf werd weergegeven als 11 gram (0,011 kilogram). Dit moet 0,011 gram (0,000011 kilogram) zijn. Met de publicatie van de geregionaliseerde cijfers op 17 juli 2025 is deze fout gecorrigeerd.